dijous, 19 d’abril del 2012

Ausiàs March



Ausiàs March



LES IDEES D’AUSIÀS MARCH



  • a carn volar vol,e l’arma s’aterra
  • El bé = idea aristotèlica del’amistat
  • El bé pot ser dividit en qualitat/ quantitat.
  • Només la pràctica d’accions bones fan l’home virtuós.
  • Fe, caritat, esperança.




La naturalesa humana està composta per:


  1. matèria: bèstia

  2. esperit: ànima


L’amor està entre el bé i el plaer. Entra pels sentits i es fa una lluita a l’interior. L’element de l’esperit pateix perquè està sotmès al cos. L’amor neccessita tres cordills.



LA DOCTRINA DE L’AMOR


És una manifestació d’uns valors ètics. S’allunya dels trobadors i s’aproxima a la doctrina aristotelicocristiana amb el bé, la virtut i el plaer. L’amor dels trobadors és material, l’Ausiàs aspira a una unió intel·lectual dels amants, a una pura contemplació de la persona amada.


Intel·lectual, contemplació


Aquest amor només esguarda el seny i les virtuts de la dama: l’adimració de les seves virtuts isola el poeta en ell mateix. El poeta coneix secrets revelats només a ell. Menysprea els plaers materials. Si el desviament d’aquest amor pur és culpa de la dama (no correspost)/ jo poètic (la carn el traeix i ha de lluitar amb si mateix), l’Ausiàs canta els turments d’aquest amor esguerrat.


Si la dama no li fa cas:


el poeta aspira a guanyar la benevolença de la dama. (figura idealitzada) els sofriments del poeta són causats per un concepte pur. Aquestes obres són: abtractes, (per exemple, després de la mort de la dama, una mica romàntic).

    1. Si la que am és fora d’aquest segle, / la major part d’aquella és en ésser;/ e aquant al món en carn ella vivia, / son espirit yo volguí amar simple. // E, donchs, quant més qu·en present res no·m torba?/ ella vivint, la carn m’era rebel·le; / los grans contrasts de nostres parts discordes / canten, forçats, acort, e de grat contra.


Pot desenvocar en els cants de Mort. La conclusió del gran amor purificat.

Però l’amor passa per diversses fases, diverses pugnes interiors. Per tant, qualsevol escrit que pretén encasellar els amors, és incomplert (això va pels que diuen: fase plaerde ma vida)


Temes recurrents a l’obra d’Ausiàs March:


  1. La dama idealitzada: gaudi espiritual dels amants. Teresa ( és com Beatriu i Laura de Dante i Bocaccio) en Ausiàs la dama no participa de l’amor.

Poema XXIII lleixant a part l’estil dels trobadors

  1. crític de les dones

  2. Mea culpa d’Ausiàs


Constants en la poesia d’Ausiàs

  1. introspecció i anàlisi

  2. formes expositives adients a aquesta inteció analítica.

  3. pessimisme i imaginació ombrívola

  4. contrast


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada